هیدرولیک

آشنایی با سیستم های هیدرولیک دارای شیر پروپرشنال و پمپ کارت
هیدرولیک

هیدرولیک


سیستم های هیدرولیک و شیرهای پروپرشنال

پارکر دنیسون

امروزه سیستم های هیدرولیک بدلیل داشتن مزایای بسیار در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می گیرند؛ این مزایا شامل :

  1.  قدرت زیاد
  2.  استارت راحت وسریع سیستم هیدرولیک حتی زمانی که زیر بار قرار دارد 
  3.  قابلیت سریع معکوس کردن جهت حرکت حتی زیر بار 
  4.  تولید نیروی زیاد توسط پمپ‌های کوچک از لحاظ وزن و حجم 
  5.  عمر طولانی قطعات یا المان‌های هیدرولیک، زیرا توسط روغن موجود درسیستم روغن کاری می شوند و ....

اما کارا بودن یک سیستم هیدرولیک در بیشتر مواقع وابسته به تجهیزات برقی و استفاده ی مناسب از آن ها در کنار این سیستم ها می باشد.مهمترین تجهیزات برقی مورد استفاده در سیستم های هیدرولیک شامل الکتروموتور، شیربرقی و کنترلرها(PLC) می باشند. الکتروموتورها وظیفه به چرخش در آوردن پمپ جهت ایجاد نیرو توسط پمپ را به عهده دارند. اما شیرهای برقی که در شکل و ابعاد و مدل های بسیار زیادی متناسب با کاربردهای مختلف طراحی و ساخته شده اند را می توان بعنوان مهمترین بخش یک سیستم هیدرولیک یاد نمود چرا که این تجهیزات وظیفه جهت دهی صحیح سیال را به عهده داشته و عدم انتخاب درست این تجهیز منجر به عدم کارکرد صحیح کل سیستم و یا بالا رفتن خرابی و تعمیرات تجهیزات مرتبط مانند پمپ و ... خواهد شد.

انواع مختلف شیرهای هیدرولیک و پنوماتیک

اما شیرهای برقی مورد استفاده در صنعت از یک منظر دارای سه نوع شیرهای ساده ، شیرهای پروپرشنال و شیرهای سروو می باشند.
 شیرهای پروپرشنال که نوع ساده تر شیرهای سروو و نوع پیشرفته شیرهای ساده می باشند در صنعت کاربرد زیادی داشته
و امروزه در صنایع سیمان( عمدتا در بخش هیدرولیک خنک کن کلینکر)، صنایع فولاد ، دستگاههای تزریق پلاستیک و.... مورد استفاده قرار می گیرند.
 علت استفاده از شیرهای پروپرشنال در صنعت بدلیل امکان کنترل دقیق این شیرها در راستای کنترل جریان ، فشار و جهت سیال می باشد.

 

یونیت هیدرولیک گریت کولر کارخانه سیمان

یکی از برند های مشهور در زمینه تجهیزات هیدرولیک و همچنین شیرهای پروپرشنال ، برند پارکر بوده که شیرها و پمپ های قدیمی دنیسون امروزه با برند پارکر جایگزین شده اند.

parker پارکر

پمپ و شیر دنیسون

پمپ مورد استفاده در تصویر فوق از برند دنیسون و شیر پروپشنال نصب شده روی آن از همین برند و مدل 4dc01 می باشد این مدل شیرها که در صنایع بزرگ کشورمان همچون صنعت سیمان مورد استفاده قرار گرفته ، از رده تولید خارج شده و امروزه مدل های سری DF+ برند پارکر جایگزین این شیرها شده اند. شیرهای پروپرشنال علاوه بر کنترلر اصلی (PLC)، که با توجه به شرایط فرآیند، فرمان لازم را به شیر ارسال می نمایددارای یک برد کنترلی اختصاصی نیز  می باشند که اصطلاحأ پمپ کارت نامیده می شود این برد کنترلی در بعضی برندها و مدل ها درون خود شیر نصب شده و در برخی دیگر خارج از شیر و در تابلو نصب می گردد و در مدل های دیگری ترکیبی از هر دو حالت وجود دارد.

 

بلوک دیاگرام سیستم پروپرشنال ولو

پمپ کارتها نیاز به تنظیمات خاص متناسب با شرایط بار روی پمپ را دارند که این تنظیمات در بعضی شیرها بصورت سخت افزاری برروی خود شیر و در برخی دیگر از طریق نرم افزار انجام می گردد.

نرم افزار EC01 Graphical user interfaceپمپ کارت دنیسون پارکرِDenison Parker

 

همچنین جایگزینی شیرهای DF+ به جای شیرهای قدیمی دنیسون علاوه بر نیاز به تغییرات سخت افزاری (سیم کشی) ، تغییر در نرم افزار پمپ کارت نیز ضروری می باشد تا پمپ کارت بتواند شیر را شناسایی و کنترل نماید.
مجموعه ناپکو با داشتن سابقه طولانی و شناخت خوب تجهیزات هیدرولیک و پنوماتیک ، علاوه بر امکان تامین تجهیزات مورد نیاز در این سیستم ها (شامل: شیر، پمپ، الکتروموتور و تجهیزات ابزاردقیق مرتبط) ، امکان تعمیر انواع پمپ کارت ها ، نصب و راه اندازی سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک و همچنین نصب و راه اندازی شیرهای برند DF+ بجای شیرهای قدیمی برند دنیسون با اعمال تغییرات نرم افزاری مورد نیاز را دارا می باشد.

بروزرسانی یونیت هیدرولیک

گروه فنی مهندسی ناپکو